menu

Een dagje uit het werk van Koen van den Buijs in gemeente Buren

Door: Koen van den Buijs. Deel bericht op:

buren schoolgebouw

Koen van den Buijs is namens de Stout Groep aan de slag als interim vastgoedadviseur bij de gemeente Buren. Hij werkt aan diverse projecten op het gebied van grondzaken en vastgoed en neemt ons mee in zijn werkdag.

Vanaf 8.00 uur ben ik aanwezig bij de gemeente Buren. Mijn dag begint met het doornemen van mijn e-mail en agenda. Om 9.00 uur heb ik mijn eerste afspraak en dus nog de tijd om dit even voor te bereiden. De afspraak is met een collega van een buurgemeente en is gericht op kennisuitwisseling over verkoop van groen- en reststroken. Bij de gemeente Buren werk ik namelijk aan het opstellen van een nieuwe beleidsnota ‘groen- en reststroken’. In de nota wordt op basis van diverse toetsingscriteria bepaald of een gemeentelijke groen- of reststrook verkocht kan worden aan een inwoner van de gemeente. Tijdens de afspraak wissel ik informatie uit, krijg ik tips en haal ik een aantal ideeën op over hoe ik de beleidsnota verder kan aanscherpen. Na de afspraak verwerk ik dit meteen in de nota. Diezelfde ochtend bespreek ik met mijn teamleider ook de voorwaarden en opzet van een actieve aanpak voor de verkoop van groen- en reststroken in één van de kernen van de gemeente. Nadat de beleidsnota door de gemeenteraad is vastgesteld willen we namelijk starten met de verkoop van groen- en reststroken in deze kern en we maken hierbij een afweging of we dit door een extern bureau willen laten uitvoeren of dat we intern mensen hiervoor willen aanstellen.

Direct na de lunch heb ik een afspraak met de voorzitter van een vereniging in de gemeente. Ik heb een concept erfpachtovereenkomst opgesteld en bespreek deze met de voorzitter van de vereniging. De vereniging mag de gemeentegrond gebruiken, maar de gemeente blijft wel eigenaar. Voor het gebruik van de grond zal de vereniging jaarlijks een vergoeding betalen. Naar aanleiding van het gesprek met de voorzitter moet ik nog wat zaken intern bespreken en wat puntjes uitzoeken. Pas daarna kan de overeenkomst door de gemeente en de vereniging getekend worden. Nog even de laatste zaken afronden dus!

Rond 14.30 uur ga ik verder met de verkoopovereenkomst van een schoolgebouw in één van de kernen van de gemeente. Op basis van een onderzoek is gebleken dat er in de gemeente teveel aanbod is van maatschappelijke accommodaties. De gemeente is daarom bezig om enkele gemeentelijke gebouwen met een maatschappelijke bestemming af te stoten door verkoop en sloop. De gemeente heeft reeds gesproken met een beoogd koper. Aan mij de taak om de afspraken met de beoogd koper op papier te zetten en in een verkoopovereenkomst te zetten. Ik ga nog even langs bij het schoolgebouw om te zorgen dat ik een goed beeld heb van de situatie en dit ook op de juiste manier op neem in de verkoopovereenkomst. Weer terug op het gemeentehuis werk ik de besproken punten uit en stuur de overeenkomst ter beoordeling op naar de beoogd koper. Rond een uur of 17.00 zit mijn werkdag erop en rij ik weer richting huis. Opnieuw een gevarieerde dag waarbij ik weer vooruitgang hebben kunnen boeken in een paar belangrijke dossiers.